Overview
°1981, Schoten (BE)
Lives and works in Ghent, Belgium

Leen Van Tichelen grijpt terug naar reststukken die al geleefd hebben. Daarbij kennen haar omgeving en werk een kruisbestuiving in de spontane evolutie van haar oeuvre.  Van Tichelens eerste atelier had geen ramen die naam waardig en om aan het claustrofobische gevoel te ontsnappen, begon  ze gevoelsmatig op de grond te werken. Zo schakelde ze instinctief over naar de reeds aanwezige stucloper als drager  voor bepaalde tekeningen. Sindsdien heeft recuperatie- materiaal alleen maar aan terrein gewonnen. Beton en plaaster deden hun intrede tijdens verbouwingen. Textiel en hout voor ruimtelijk werk lagen te wachten in haar studio.

 

Van Tichelens installaties en werken op papier ontstaan los van en dankzij elkaar; ze resulteren uit verschillende structuren en systemen, maar zijn met elkaar vervlochten in hetzelfde verhaal. In de reeks en essence (2021) komt haar persoonlijke taal zich tonen, waarbij er vanuit een stapsgewijs uitgepuurde lijntekening een dialoog ontstaat tussen restvorm en basisvorm. De ongedwongen verflagen maken een veelheid aan groeibewegingen op de met gesso geprepareerde vellen die uit schriften werden ontbonden. De kwetsbaarheid van het papier wordt doorgetrokken in conative (2018), waar binnen de verbinding van twee delen een gevoelige verhouding ontstaat. 

In hun ontmoeting met katoen, rubber, pigment, draad of mousse zijn de betonblokken fragiel gehecht.


 

Leen Van Tichelen  reverts to remnants that have already had a life. In doing so, the spontaneous evolution of her oeuvre is driven by a synergy between her direct environment and her art. Van Tichelen’s first studio had no windows worth mentioning, and to escape the claustrophobic feeling this space evoked, she intuitively resorted to working on the floor. And just like that, she instinctively switched to the already present floor protection paper as a support for certain drawings. 

Reused material has only gained more ground ever since. Concrete and plaster introduced themselves during renovations. Textiles and wood were waiting in her studio for spatial work.

 

Van Tichelen’s installations and works on paper are created independently, yet both branches happen because of each other; they sprout from different structures and systems, but are intertwined in the same story. Her personal language  makes an appearance in the series en essence (2021), in which a dialogue is created between residual forms and basic 

shapes stemming from a step-by-step refined line drawing. The unstrained layers of paint develop movements of growth on the gessoed paper sheets taken out of notebooks. The same fragility brought about by the paper is continued in conative  (2018), where a sensitive relationship arises within the  connection of two parts. In their encounter with cotton,  rubber, pigment, thread or foam, the concrete blocks are  insecurely attached.

text : Yasmin Van ‘tveld, June 2023

 

 

Biography

SELECTED EXHIBITIONS

  • 2022
    FUNDAMENTALS • Kusseneers Gallery • duo
  • 2022
    KRASJ-6 Biënnale Actuele Kunst Ninove • group
  • 2022
    Suitable Pieces • Fred & Ferry Gallery Antwerp • duo
  • 2021
    Voi-là • Zebrastraat Ghent • group
  • 2021
    Twist • Gevaertsdreef01 Oudenaarde • solo
  • 2021
    The shadow of the cross • Kusseneers Gallery Brussels • group
  • 2021
    Art Ghent • SMAK Ghent • group
  • 2021
    Ongehoord • Museum Dr. Guislain Ghent • group
  • 2020
    Hausstellung • Ghent • group
  • 2020
    Salon des Artistes • Ronse • group
  • 2019
    Be Factory • Ronse • group
  • 2019
    Silent Speech Participatief • In situ installation Ghent • duo
  • 2019
    Schelp, zink, ruimte, wolk en overlap • Atelier Rein Dufait Ostend • group
  • 2019
    Ongezien #4 • Atrium Havenhuis Antwerp • group
  • 2019
    resten van resten • DRUKsel/MDM invites Ghent • solo
  • 2018
    WHY IT DID NOT OTHERWISE • In Situ Gallery Aalst • solo
  • 2018
    Interventieweekend • Platvvorm Deinze • group
  • 2017
    V L U C H T • Museum van Deinze en de Leiestreek Deinze • duo
  • 2017
    Leen Van Tichelen & Maria Blondeel • Salon Blanc#28 Ostend • duo
  • 2016
    Grote Prijs Tekenkunst 2016 • CC De Ververij Ronse • group
  • 2016
    BASE, BLANCO • Oude Veeartsenijschool Ghent • solo
  • 2016
    De Witte Muur # 17 • Sphinx Ghent • solo
  • 2016
    Site 25 • Ruiselede • solo
  • 2016
    Circumscription • Paddenhoek/BLANCO Ghent • duo
  • 2015
    BLACK BACKBONE • Croxhapox Ghent • solo
  • 2015
    Conversation rooms • Zebrastraat Ghent • group
  • 2015
    Kunstenaar van de maand • Zebrastraat Ghent • solo
  • 2014
    De Curieuze Collectie • Oud Gemeentehuis Sint-Amandsberg • group
  • 2014
    Lost Wing • Het Gouden Hoofd Ghent • solo
  • 2013
    It's still growing • HOMEWORK/ a livingroom expo Ghent • solo


    COLLECTIONS
    Collection Flemish Government, In custody of M KHA
    Collection Stichting Liedts-Meesen
    Collection Ferry Saris
    Collection Peter Waterschoot
    private collections Belgium, France

    PUBLICATIONS
    2022, OKV2022.6 • December 2022
    2022, Krasj-6 Biënnale actuele kunst • City of Ninove • October 2022
    2020, The Art Couch #6 • November 2020
    2019, Kunstmagazine NR 3 • November 2019
    2019, SFCDT.wordpress.com • August 2019
    2017, SFCDT.wordpress.com • September 2017
    2016, mixcloud Tumult.fm • Urgent.fm 2016
    2015, www.urbanautica.com • review

    AWARDS
    2014, 1st Price • De Curieuze Collectie • Oud Gemeentehuis Sint-Amandsberg
    2008, 2nd Price • De Mens • Cultuurcentrum Zwaneberg Heist-op-den-Berg
    2008, 1st Price • Kunst om het Lijf • Villa Basta Houthalen-Helchteren
Exhibitions
Enquire

Send me more information on LEEN VAN TICHELEN

Please fill in the fields marked with an asterisk
Receive newsletters *

* denotes required fields

In order to respond to your enquiry, we will process the personal data you have supplied in accordance with our privacy policy (available on request). You can unsubscribe or change your preferences at any time by clicking the link in our emails.