Overview
Born in 1967 in Waregem, Belgium
Lives and works in Bassevelde, BE

For 20 years, Jo Van Rijckeghem has been creating murals, multi-layered constructions in which, by combining various types of discarded materials, he creates new compositions. Referring to the word ‘assemblage’, which is derived from the French ‘assembler’ meaning ‘to collect’ or ‘to put together’, Van Rijckeghem collects, like a beachcomber, the things that he comes across. He combines, balances and is inspired by the countryside that surrounds him. 

The landscape, the rows of trees, the ploughed fields, these define the rhythm of his poetical imagery. He fashions sculptures with materials forgotten in the folds of time. They are remnants that have something to tell, that contain a history within and that appeal to the viewers’ imagination due to their own memories. The act of contemplation by the viewer enables Van Rijckeghem’s work to unfold and become complete.

 

The artist captures the countryside where he lives and works with an instinctive interplay of materials. He uses a combination of  wood, brass, resin and rubber. These are materials that have been used by people throughout the ages, natural materials. For example, resin is produced by specific trees when the bark of their trunk is scarred and rubber is made from the sap of, among others, the Brazilian rubber tree.

The warm golden yellow of brass is symbolic of  the perfection, the unrivalled beauty of the sun. This material is frequently used in industrial applications, but also in interior decoration. In this way, Van Rijckeghem underlines the interplay between inside and outside, between nature and culture.

 

For this artist, the filthiest piece of wood is the most fascinating. Like that piece of tree that is over 500 years old. Van Rijckeghem first lets nature do its work and then manipulates these materials by scratching, chopping, burning and grinding. Referring to ploughed strips of farmland, the artist seeks to interpret nature’s rhythm by such manipulation, which is a never-ending quest to find a balance  between nature and culture. In his pursuit to achieve the ideal black colour, he burns wood and then mixes it with rubber.  It reminds you of the thick, wet clay after heavy rain.

 

In his landscape paintings, Jo Van Rijckeghem expresses nature in its very essence, in a poetry of materials, in fertile and infertile fields that await the viewer’s gaze.

 

 




Jo Van Rijckeghem maakt al 20 jaar wandsculpturen, gelaagde constructies waarin hij gevonden materialen samenvoegt tot nieuwe composities. 

Naar het woord ‘assemblage’, dat afgeleid is van het Franse ‘assembler’ en ‘verzamelen’ of ‘samenvoegen’ betekent, sprokkelt Van Rijckeghem als een strandjutter de dingen die hij op zijn weg vindt. Hij combineert, balanceert en laat zich daarbij inspireren door het hem omringende platteland. 

Het landschap, de rijen bomen, de omgeploegde akkers dicteren het ritme van zijn poëtische beeldtaal. Hij beeldhouwt met materialen vergeten in de plooien van de tijd. Het zijn sporen die iets te vertellen hebben, die een geschiedenis in zich dragen en die met hun geheugen de verbeelding van de toeschouwer aanboren. De toeschouwer, bij wiens gratie

Van Rijckeghems werk zich ontvouwt en voltooit.

 

Met een instinctief spel van materialen verbeeldt de kunstenaar de boerenbuiten, waar hij woont en werkt. Hout, messing, hars en rubber past hij bij elkaar. Het zijn materialen die al eeuwenlang gebruikt worden door de mens, natuurlijke materialen. Zo wordt hars geproduceerd door bomen wanneer de bast van hun stam beschadigd is en wordt rubber vervaardigd uit het sap van o.a. de Braziliaanse rubberboom. 

Het warme goudgeel van messing symboliseert het volmaakte, het onovertreffelijke van de zon. Het is een materiaal dat veelvuldig gebruikt wordt bij industriële toepassingen, maar ook bij verfraaiing van het interieur. Op die manier onderstreept Van Rijckeghem het spel tussen binnen en buiten, tussen natuur en cultuur.

 

Het vuilste hout fascineert de kunstenaar het meest, zoals dat stukje boom van meer dan 500 jaar oud. Van Rijckeghem laat eerst de natuur haar werk doen en bewerkt vervolgens haar materialen door te krassen, te hakken, te branden en te frezen. Refererend aan stroken omgeploegde akkers, poogt de kunstenaar met deze manipulatie het ritme van de natuur te vertalen, naar zijn hand te zetten, een nooit aflatende zoektocht naar een evenwicht tussen natuur en cultuur. In zijn streven naar het ideale zwart, verbrandt hij het hout en combineert het met rubber. Het doet denken aan de dikke, natte klei na een regenbui.

 

In zijn landschapstableaus vertaalt Jo Van Rijckeghem de natuur in haar essentie, in een poëzie van materie, in vruchtbare en onvruchtbare velden die wachten op de blik van de toeschouwer.

 
Text: Roxane Baeyens
expo 'sporen van binnen en buiten', August 2021 
 
 
Biography

solo/duo tentoonstellingen (selectie)

 

2024

ruimte aan de tijd, Hilde Vandaele Gallery, Watou

 

2023

Partie, duo met Saar De Buysere, Galerie Tsjeljoeskin, Brasschaat
Land, duo met Saar De Buysere, Poort 8, Gent

2021

sporen van binnen en buiten, duo met Bram Van Breda
Hilde Vandaele Gallery, Watou

2018
BALANS, duo met Katrien Gitsels, Galerie Crelan, Brussel

 

2017 

Huize St. Bonaventura, Gent 

 

2016 

David Van Haute, Hong Kong, China 

 

2015
Duo met Wim Nival, Perfect Corrida Art Gallery, Antwerpen

 

2013

Duo met Antoon De Clercq, Cultuurcentrum, Hasselt
Duo met Jean Decoster, Galerie Link, Gent

 

2010 

Galerie Pinsart, Brugge

Galerie Jan Colle, Gent
Duo met Sigrid Tanghe, Galerij Jan Colle, Gent

 

2008

Galerie Pinsart, Brugge

Huize St. Bonaventura,  Gent

Duo met Tine Deweerdt, De Egelantier, Otegem

 

2007

In den bouw, Kalken 

 

Werk in privé collecties:

België, Nederland, Frankrijk, Verenigde Staten van Amerika, China


Groepstentoonstellingen (selectie)

 

2024

Ooidonk Art Festival, Bachte-Maria-Leerne

 

2023
VERZAMELARTS, Gouverneurswoning, Gent

art for sale, Francis Maere Fine Arts Gallery, Bachte-Maria-Leerne

Voorbij trekkend landschap, De Egelantier, Otegem

 

2022

LOSS kunstenfestival, Zottegem

Expozee, OC d’Annexe, De Haan 

 

2018 

Galerie C. De Vos - Aalst

Houtgeur met Bert De Geyter, Paul Gees, 

Jean-Georges Massart, De Koolputten Expo, Waasmunster

 

2017 

Studio Els Jacobs Gallery, Brussel 

 

2015 

Centre culturel de Marchin, Marchin

(Re)View, Cultuurcentrum, Hasselt 

 

2014 

hs+ design, Lissewege

2013 

Lille Art Fair, Lille, Frankrijk

Art Gent, Gent

 

2012 

Art Gent, Gent

Lille Art Fair, Lille, Frankrijk

 

2011 

Suspicious landscapes, Galerie Pinsart, Brugge
Luc Van Middelem Modern & Contemporary Art, Knokke

 

2010

De bestemming,  Hansbeke

Lineart 2010, Gent

AHA 08, Assenede

 

2008 

L’accent bleu, St. Quentin la Poterie, Frankrijk

 

2005 

Galerie Cathy De Vos, Aalst

 

2001 

Galerie Cum Laude, Mol

Out of control VUB, Brussel

OCAS Sidmar, Zelzate

Exhibitions
Publications
Enquire

Send me more information on JO VAN RIJCKEGHEM

Please fill in the fields marked with an asterisk
Receive newsletters *

* denotes required fields

In order to respond to your enquiry, we will process the personal data you have supplied in accordance with our privacy policy (available on request). You can unsubscribe or change your preferences at any time by clicking the link in our emails.