Overview
°1960, Antwerp, Belgium
Lives and works in Ghent, BE

For Marleen Van Moere, it starts with a mere glance at a trivial object. Either in passing or up close, almost carelessly abandoned on a table in a room. The way it relates to space and light, to something that is leaning against it or not quite, like people. She lets shapes and circumstances recombine again on the paper, gradually and with cautious brushstrokes appropriating and reshaping them, bringing them back to a state of purity. 

 

Abstract expressions of a tranquil reality, where the affinities between the inserted black and the retained white, between the paint and the grain of the paper, are reconciled with an almost ascetic zeal, repeated in cautious variations until the works render the motive

divisible and the poetic impact of a brief moment in time is not merely expressed but enclosed.   

 


 

 

Bij Marleen Van Moere begint het bij de aanblik van een banaal object. In het voorbijgaan of nabijer, schijnbaar achteloos achtergebleven op een tafel in een kamer.

De relaties die het aangaat met de ruimte en het licht, met iets wat er tegenaan leunt of net niet, als mensen. Vormen en omstandigheden die ze op het papier opnieuw laat samenkomen, met behoedzame penseelstreken geleidelijk aan toe-eigent en naar haar hand zet, terugvoert naar een staat van zuiver zijn. 

 

Abstracte manifestaties van een verstilde werkelijkheid waarin de allianties tussen het aangebrachte zwart en het behouden wit, tussen de verf en de korrel van het blad met een haast ascetische ijver worden hernomen, in voorzichtige variaties worden herhaald. Totdat de werken de aanleiding deelbaar maken en de poëtische kracht van een momentopname niet louter vertolken maar inhouden. 

Text: Jonas Lescrauwaet
expo 'have we ever met', May 2021 
Biography

SOLO EXHIBITIONS (selection)


2019, 'Het landschap anders: 5 vrouwen, 5 visies', Kunstforum De Koolputten, Waasmunster
2017, ‘The Collector’s House’, Antwerpen
2017, Bibliotheek, Harelbeke
2013, ‘Zwart, de kracht van de stilte’, Galerie ID+ Art, Hamme
2012, Huize Sint-Bonaventura, Ghent
2009, 'Stille schilders', Cultureel Centrum Hasselt, drieluik met Guy Leclercq en Etienne van Doorslaer
2006, Kunsthal Sint-Pietersabdij, Gent
2005, Galerie ID+ Art, Hamme
2005, Galerie Rive Gauche, Namen
2004, 'Untitled' Museum Felix De Boeck, Drogenbos
2002, Galerie ID+ Art, Hamme
2002, Gemeenschapscentrum, ‘De Oude Pastorie’, Nieuwenrode (Kapelle o/d Bos)
2000, Gents Business Center, ‘Captain’s Table’, Gent
2000, ‘Volvo pro Arte’, Gent
1999, Provinciaal Recreatiecentrum ‘De Schorre’’, Boom
1995, Galerie Dujardin, Mariakerke
1993, Theaterboot ‘Jozef K’, Gent
1986, Theaterzaal ‘Den Boomgaard’, Bornem


GROUP EXHIBITIONS (selection)

2017, ‘De Meiboom op post…’, Oude Post, Halle
2015, Octave de Achtste - Poëzie en Beeldende Kunst, Vinkem (Beauvoorde)
2015 (Re)View, Cultuurcentrum, Hasselt
2013 ‘Focus op - 200 jaar academie, Academie, Sint Niklaas
2013, Galerie Ouverture, Cadzand, Nederland
2012 Lineart, Galerie Marc Van Meensel, Gent
2012, Ongehoorde woorden voor Filip, The Watered Bamboo Art Gallery & Filip De Pillecyncentrum, Hamme
2012, Lille Art Fair, Galerie Marc Van Meensel, Lille, France
2011, Lineart, Galerie Marc Van Meensel, Gent
2011, Boekobjecten, Galerie ID+ Art, Hamme
2010, ‘De kortstondige eeuwigheid van zwart, Galerie ID+ Art, Hamme
2009, Lineart, Galerie Marc Van Meensel, Gent
2008, Lineart, Galerie Marc Van Meensel, Gent
2008, Lille Art Fair, Galerie Marc Van Meensel, Lille, France
2007, Lineart, Galerie Marc Van Meensel, Gent
2007, ‘De Meiboom op post’, Oude Post, Halle
2006, Het beeld voorbij, CC Westrand, Dilbeek
2006, Cultureel Centrum, Mechelen
2004, Lineart, Galerie Marc Van Meensel, Gent
2002, 25 th Anniversary Galerie Francis Van Hoof, Puurs


PUBLICATIONS

- Plaquette 'Het zwart uitgelicht' met gedicht van Inge Braeckman, 2017

- Plaquette VII (VIER & 4), Uig. Adam de Eerste & Octave de Achtste, Huize Sint-Bonaventura, Gent, 2013 (met Jean-Georges Massart, Ignace De Vos, Willy De Sauter)

- Boek 'Tijdlijn 25 - Kroniek van een Academie 1813 / 1988, 2013
Uitg. Sted. Academie voor Schone Kunsten, Sint-Niklaas, 2013 p. 145

- Internet Blog 'Waterschoenen, Gustaaf Vander Biest, A whiter shade of pale & different shades of black, 19 juli 2012

- Plaquette 'Stille Schilders' drieluik met Guy Leclercq en Etienne van Doorslaer, Uitg. Cultuurcentrum, Hasselt, 2009

- Magazine ISEL, nr. 30 / mei/juni 2009, p. 62-65

- Kunsttijdschrift Vlaanderen, Nr 317 / september 2007, p. 243-247

- Boek, Tekenen destijds - 175 jaar Stedelijke Academi voor Schonen Kunsten, Sint-Niklaas, 1988, p. 239-242

Exhibitions
Enquire

Send me more information on MARLEEN VAN MOERE

Please fill in the fields marked with an asterisk
Receive newsletters *

* denotes required fields

In order to respond to your enquiry, we will process the personal data you have supplied in accordance with our privacy policy (available on request). You can unsubscribe or change your preferences at any time by clicking the link in our emails.